blog

Uzura planificată

decembrie 10, 2015 by upsidedownro - Niciun comentariu

Ceea ce ei numesc planned obsolescence noi românii o traducem ca uzura planificată a lucrurilor tot de aici se desprinde și conceptul de uzură morală a lucrurilor. În articolul de astăzi nu vă voi spune faptul că uzura planificată are vreun iz malefic ci doar faptul că uzura planificată distruge, poluează și încurajează enorm consumatorismul. Am ales un subiect vast și foarte bine dezbătut, însă am decis ca în acest articol să vă atrag atenția de la goana după cumpărături, mai ales pentru că urmează mult așteptatul Crăciun.

Ați observat faptul că mereu trebuie să facem update la gadgeturile pe care le deținem? Că telefonul pe care ni l-am cumpărat în anul 2008 nu ține pasul cu era conexiunii la internet?  Noi oamenii, am dezvoltat o nevoie acerbă de a cumpăra produse și servicii, iar cei care profită de această nevoie sunt tocmai producătorii a căror motivație este profitul, nu satisfacerea pe termen lung a unor nevoi.  Nici designerii nu mai creează produse pentru performanță, pentru calitate, ci pentru a menține un profit ridicat al vânzărilor produsului respectiv. Pe scurt: este mult mai profitabil să vinzi un telefon de exemplu, o dată la 18 luni, decât vânzarea unui telefon o dată la 6-10 ani. Așadar produsele sunt predestinate eșecului. Și câteva exemple ar fi: un display de sticlă, o dată spart este clar că produsul respectiv va fi înlocuit în curând cu altul ”mai rezistent”; piese de schimb indisponibile, foarte greu de achiziționat la prețuri exorbitante – de aici și ideea că ”mai bine cumpăr altul decât să îl duc la reparat”, comercianții profită mai mult de pe urma unui  produs vândut decât a unei piese;

Printre toate acestea durata de viață a produselor este planificată încă de la ”naștere”, în fabrică. O baterie de telefon de exemplu are să zicem o durată de viață de 2000 de ore, așadar când acest termen va expira, un telefon perfect funcționabil va fi pur și simplu aruncat sau uitat printr-un sertar cu multe alte încărcătoare, fire, usb-uri pe care de asemenea nu le mai poți utiliza.

Uzura lucrurilor se vede atunci când unui cumpărător nu îi mai place vechiul său gadget pentru că e zgâriat, nu mai are folie de protecție, nu mai arată bine, design-ul este pur și simplu învechit. Cumpărătorul va prefera să fie în trend, iar acesta va renunța poate la un obiect perfect funcțional.

Un alt efect al uzurii planificate este incompatibilitatea. Este exact acel moment când vrei să instalezi un soft recent lansat, pe un device învechit deja. Atunci, în mod automat veți realiza că nu vă puteți face treaba până la capăt, deci veți face o achiziție nouă… pentru respectivul soft.

Uzura morală a lucrurilor le face pur și simplu să nu mai fie la modă, aceste lucruri nu mai sunt în vogă, toate aceste tendințe sunt impuse și dirijate de către comercianți.

Toate aceste lucruri încurajează consumatorismul, de aceea este necesar ca unii dintre noi să tragă semnale de alarmă. Este important să cumpărăm deștept, să alegem înțelept, să fim atenți și să ne întrebăm mereu dacă avem nevoie cu adevărat de un anumit produs. Toate aceste atitudini trebuie să pornească de la noi, trebuie să ne dezvoltăm și capacitatea de a refuza, de a înțelege o nevoie, comercianții nu se vor gândi la asta, de aceea puterea de decizie e la noi.

Ionela Radu – Content Writer/Blog Editor at Upside Down

Sursa foto: www.themetapicture.com