e-books

Paradoxul cărţilor electronice

aprilie 28, 2016 by upsidedownro - Niciun comentariu

În ultimii ani, trendul cărţior electronice s-a intensificat vizibil. Fie că ajungem să conştientizăm din ce în ce mai mult problema risipei de hârtie sau pur şi simplu urmăm moda şi schimbările pe care le aduce ea, am început să încurajăm uşor uşor comerţul cărţilor digitale, iar asta ne-o confirmă şi cifrele. Oricum am privi lucrurile, evoluţia ebook-urilor e una surprinzătoare de la intrarea lor timidă pe piaţă din `93 şi până la explozia de carte electronică din ultimii ani.

Pe lângă beneficiile evidente referitoare la câştigul adus mediului înconjurător, lucrările în format digital mai vin şi cu avantajul portabilităţii şi a faptului că spaţiul de stocare necesar descărcării unui asfel de document este de obicei extrem de mic. Sigur, veţi spune că nimic nu se compară cu mirosul de cerneală impregnat în cărţile fizice şi suntem perfect de acord. Simţul tactil şi cel olfactiv nu sunt la fel de răsfăţate şi în cazul ebook-urilor. Tocmai de aceea, chiar dacă se vorbeşte de un declin permanent al cărţii tipărite, lucrul acesta e departe de a se întâmpla.

Dacă în rândul cititorilor alegerea e ghidată strict de preferinţele personale, în ceea ce priveşte autorii, polemica se intensifică. Avem aici în vedere costurile publicării unei lucrări, care e mult mai mic în cazul unei cărţi electronice. În felul acesta au de câştigat ambele părţi, să spunem aşa. În calitate de cititor, obţii o carte cu un cost semnificativ mai mic decât varianta aceleiaşi lucrări dar în variantă tipărită, însă de aici au de beneficiat într-o oarecare măsură şi autorii, care obţin un profit mai mare dacă publică o lucrare în format digital. Totuşi, în acest caz nu putem exclude din ecuaţie şi problema extrem de pregnantă a pirateriei, problemă mai puţin prezentă în industria cărţii decât în cea a muzicii sau a filmelor, dar deloc de neglijat.

Ca să încurajeze practica lecturării de cărţi digitale, numeroase edituri şi site-uri de cărţi au început să ofere gratuit exemplare electronice ale anumitor lucrări. Unul din colaboratorii noştri a realizat şi o campanie foarte drăguţă în sensul ăsta. Iniţiativa se numeşte „Read a Tree. Save a Book” şi constă în încurajarea cititorilor să adopte lectura cărţilor în format electronic. Campania îmbină într-un mod creativ şi strategic componenta online cu cea offline, cu accent pe prima, iar mesajul este unul pe care şi noi, upside downerii, îl susţinem cu tărie.

În final, vă lăsăm în compania filmuleţului şi sperăm că mesajul o să vă inspire şi o să vă dea de gândit!